DDS Risskov Piger medvirker i populær spejderfilm
Fik du set Det Danske Spejderkorps’ nye PR-film? Så er du ikke alene. 350.000 har nu set filmen på Facebook.
”Vore dages ungdom elsker luksus!” Sådan siger den sure, gamle mand i filmen. Det kan godt være, men de – og en hel masse andre – elsker også spejder!
Filmen er blevet delt over 1.400 gange og vist mere end 350.000 gange. Det er imponerende store tal, som er med til at understrege, hvordan spejdere er alt andet end #slapungdom. Spejder gør indtryk på mange mennesker.
En flok pigespejdere fra DDS Risskov Piger medvirker i filmen - se godt efter de pink/hvide tørklæder.
Og hos Det Danske Spejderkorps er kommunikationschef Peter Tranevig glad for, at kampagnens budskab er blevet taget godt imod:
– Kampagnen her er et rygstød til alle børn og unge – uanset om man er spejder eller ej. Vi bliver nødt til at tage dem positivt alvorligt. Hos os møder vi hver dag unge, der både kan og vil. De har det, der skal til: Viljen, vildskaben, initiativet – og fremtiden. Derfor er det også stærkt, at så mange har kunnet se sig selv i filmens fortælling, siger han til Markedsføring.
DEN SURE GAMLE MAND I SPEJDER-FILMEN SIGER:
"Vore dages ungdoms elsker luksus
De er dovne som hunde og sover både nat og dag
De smider benene over kors og sluger desserten i een mundfuld
De har fået hele livet serveret på et sølvfad
Modstand har de aldrig så meget som snuset til
De er vokset op i en verden udstyret med opfindelser og teknik
Og nu sidder de hele dagen med hovedet begravet i deres egen lille trygge verden
Jernbaner, dampskibe, automobil, telegraf, telefon og edb-maskiner
Næh, dengang jeg var dreng var drengene dristige, kvinderne huslige og når natten blev kold tændte man sgu et bål og ikke et varmeapparat
Men det kender nutidens ungdom jo ikke noget til"
Hvad laver man som spejder?
Det kan være svært at forklare med ord. Derfor har Det Danske Spejderkorps lavet en film, der viser, hvad spejder er. Flere end 70 spejdere fra hele landet var med i filmen - heriblandt en gruppe pigespejdere fra DDS Risskov Piger i Aarhus. Og filmens budskab er klart: Hvis man tror, at børn og unge bare er initiativløse luksusdyr, kan man godt tro om igen. Spejderfilmen viser hvordan man er #spejder i dag, og at de danske spejdere, i hvert fald ikke er del af en #slapungdom, og at #ungdommennutildags ikke er så slem, som de gamle går og siger.
Se spejderfilmen her på siden.